Mot miljonen i snigelfart

måndag 10 februari 2014

Inköp L Brands

Sålde av en delar av mitt innehav i Prospect Capital Corp och Protector Forsikring. Vill helst inte att något av mina innehav ska överstiga 15%. Prospect sålde jag även av eftersom deras utdelning är inte hållbar i längden då de delar ut 115% av vinsten.

För det kapital som frigjordes. Köpte jag istället aktier i L Brands, de äger varumärkena Victoria´s Secret, Pink, La Senza, Henri Bendel och Bath and Body Works. Utdelningen som jag kommer att få från L Brands kommer att vara mindre än den jag skulle fått i Prospect. Men utdelningstillväxten är mycket bättre, och aktien har även större potential än Prospect att öka i värde.

Det som oroar mig lite är att ca 37% av portföljen är exponerad mot USD. Dock är portföljen även exponerad mot SEK,CAD,NOK och DK. Så läge jag inte fortsätter att öka exponeringen mot USD, borde det vara lugnt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar